rss

Rabu, 27 Januari 2010

Kuala Lumpur dan Makna Hidup..

Baru semalam berkesempatan mencari penerima Nisa' Small Kindness di kawasan kejiranan saya, setelah hampir seminggu diminta oleh Adinda Gee & Norsham dari Nisa'WP. (Nisa' Small Kindness merupakan salah satu usaha Nisa' membantu masyarakat yang kurang berkemampuan dengan menyalurkan sedikit bantuan kewangan hasil daripada sumbangan orang perseorangan, swasta dan agensi kerajaan)

Menjadi surirumah sepenuh masa tidak bermaksud masa yang banyak di rumah dihabiskan untuk relaks dan bersantai.. Banyak tugasan di rumah yang perlu dibereskan dulu lebih-lebih lagi bila dah ada anak kecil. Bila dah berhempas pulas mengemas, membasuh, memasak dan sebagainya... kena tengok2 juga si kecil.. jadi bila ada masa lapang, selalunye mmg tk lapang... sesekali bole la menjengok facebook.. Masa untuk keluar rumah, selidik & membanci penduduk ni, memang susah nak dpt... Alhamdulillah, depan rumah saya ni ada kedai runcit dan gerai ABC yang selalu jadi 'port' kaum ibu disini.. Kesempatan yang ada semalam, sambil bawak aina main2 di taman, saya bertegur sapa dgn 'kakak-kakak' yang saya jumpa. Selidik serba sedikit latarbelakang keluarga mereka dan disahkan oleh beberapa jiran, maka akhirnya saya berjaya juga mendapatkan 2 penerima yang bakal dimajukan pada Nisa'WP.

Dalam ‘borak-borak’ saya dengan golongan surirumah disini, ada sesuatu yang membuatkan saya tersedar semula.. Dah lama tahu.. tapi kesibukan membuatkan aku lupe pada marhaen ini..)Majoriti mereka sebenarnya bukanlah ‘orang senang’. Walaupun lahiriah mereka nampak senang, tapi realitinya hidup di Kuala Lumpur ini penuh dengan cabaran.. Ada yang berpendapatan RM2000 ke bawah, tapi hidup di KL ni cukup ke RM2000 dengan anak 6 orang? Tolak sewa rumah, ansuran kereta, belanja dapur, bil api air, belanja sekolah anak-anak, dan sebagainya. Kalau ada baby, lampin anak, susu?? Sebenarnya ramai org KL ni dalam kategori ‘orang susah’ sebenarnya.. Kalau tak susah.. tak adalah isteri pun terpaksa bekerja, kalau tak susah.. tak adalah kaum ibu mengasuh anak orang, kalau tak susah.. tidaklah si isteri buat MLM, kalau tak susah..tidaklah ada yg buat part time..3 kerja 1 hari!kalau tak susah.. tidaklah mereka berniaga kecil-kecilan depan rumah!! Isk terlalu susah orang KL ni sebenarnya… Bayangkanlah… bila dah bekerja daripada pagi sampai ke malam…dimana masanya untuk mendidik anak?

Sedih… desakan hidup menyebabkan mereka jadi begini.. Tolak tepi lah factor ‘nafsu besar’ sebab tu kerja mati-matian. Memang ada yang boleh hidup dengan nafkah ala kadar. Seorang pakcik yang saya kenal, dengan gaji kecil (ditambah dengan kerja2 MLM zaman dulu..jual pinggan mangkuk) dapat menyara hidupnya sekeluarga berkat displin, menyimpan dan hidup ala kadar serta tidak suka membazir. Pakcik ni, sampai boleh beli rumah sendiri 2-3 bijik. Mungkin ada org sekarang yg boleh buat mcm pakcik ni, kalau displinnya tinggi. Tapi terlalu sedikit yang mungkin berjaya. Zaman millennium skrg ni dgn zaman 70an-80an dulu tak sama cabarannya. Dulu boleh berjimat sebab ada setinggan. Rumah free, api air kongsi. Nak bercucuk tanam, nak bela ayam itik pun boleh. Sekarang? Boleh? Saya termenung lama.. Merenung wajah-wajah ‘kakak-kakak’ yang ada dihadapan saya semalam.. Wajah mereka penuh pengharapan agar beban mereka dapat dikurangkan. Masing-masing inginkan masa depan yang terjamin untuk anak-anak mereka. Mereka ni dah usaha sehabis daya. Namun masih juga tidak cukup untuk berikan yang terbaik untuk keluarga mereka. Saya pula..?? Apalah dayaku untuk membantu…? Terlalu banyak yang saya angankan untuk masyarakat sekeliling.. jiran-jiran.. yang anak mereka akan membesar bersama anak saya.. Mudah-mudahan dengan ilmu dan kudrat yang ada pada diri ini, Allah berilah padaku kekuatan, kesempatan untuk terus berkhidmat pada masyarakat melalui jalan dakwah yang ku pilih..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nak tanya la kn.. apa pendapat saudari tentang mereka yg susah, ingin hidup mewah, berhutang sana sini sehingga menyusahkan org, org yg dia hutang tu pulak yang hidup merana..?

Catat Ulasan